Blog

Freblowskie ekspresowe inspiracje walentynkowe
Kochani, już wkrótce walentynki… Wszędzie pełno serc, serduszek, sklepy przepełnione czerwienią… Dzień – przyjemny, miły, w punkt do zaakcentowania w przedszkolu! Wszak atmosfera ciepła, miłości, wzajemności przyda się każdemu! Zatem się inspirujmy i świętujmy!
***
Zacznijmy od początku, czyli – od powitanki, którą możemy śpiewać, recytować, wyklaskiwać i tańczyć – wprowadzenie w ten wyjątkowy dzień walentynkowy.
POWITANKA (na melodię „Tygodniowej powitanki”)
Święto ważne, ważny czas (wyklaskiwanie w parach)
Śle serduszka każdy z nas (dzieci tworzą serduszko z kciuków i palców wskazujących)
Chłopcy i wszystkie dziewczynki (pary tańczą w kółkach)
Świętujemy Walentynki! (przytulenie, zmiana pary) (Sylwia Kustosz)
***
Skoro już wiemy, co świętujemy, a symbolem walentynek jest oczywiście serce, doskonałym punktem zajęć będzie rysowanie – masowanie:
MASAŻYK W PARACH LUB W KOLE
Narysuję serce, a potem promyki słońca (dzieci rysują palcami na plecach)
Niech ciepłe słoneczko świeci Ci bez końca (masowanie okrężnymi ruchami)
Narysuję kwiatek, z sześcioma płatkami, (dzieci rysują palcami na plecach)
Niech Cię zachwycają swymi kolorami, (masowanie małymi okrężnymi ruchami – tak, jakby dzieci kolorowały płatki)
A na koniec Cię przytulę i uśmiech Ci dam,
Bo to wielkie szczęście, że Ciebie mam!
(Sylwia Kustosz)
***
Wprowadzenia i ruchu nigdy za wiele, zatem kolejny punkt spotkania zawiera elementy skakania… I sylabizowania…Czyli…
SKOKI PO SERCACH
Na dywanie układamy 4 serca z szarf/sznurówek. Dzieci po kolei skaczą po serduszkach sylabizując wyraz „wa-len-tyn-ki”.
***
Serca, sercami, ale co my dokładnie świętujemy? Ubierzmy to wyjątkowe słowo MIŁOŚĆ w postać zagadki, którą dzieci oczywiście raz, dwa, rozwiążą…
ROZWIĄZYWANIE ZAGADKI – HASŁA DNIA
Moje serce szybciej bije
I przyjemniej mi się żyje,
W środku miłe ciepło czuję –
O jakiej wartości teraz rymuję?
Czuje ją duży, czuje ją mały,
Czuje ją każdy sercem całym,
Do mamy, do taty,
Do siostry, do brata…
Ona trwać będzie do końca świata!
(Sylwia Kustosz)
***
A jeśli o miłości mowa, to teraz będzie aktywność grupowa!
GRUPOWE SERCE Z DARU 8 (lub innych patyczków)
Każde dziecko wybiera czerwony (inne kolory też mogą być) patyczek z daru 8 i siadają w kole. Kolejno podchodzą i kładą swoje patyczki na środku dywanu mówiąc, kogo kochają. Zadanie polega na tym, by patyczki były układane w taki sposób, by ostatecznie stworzyły serce.
***
Temat miłości służy kreatywności! Zaprośmy teraz dzieci, by wyraziły swoje uczucia do najbliższych układając jak najpiękniejsze serca według własnych pomysłów z darów i innych materiałów dostępnych w sali. Świetnie sprawdzą się tutaj klocki lego! Zatem, do dzieła:
KREATYWNE SERCA
***
Serca ułożone, popodziwiane, to czas na wyrażenie wzajemnej sympatii w grupie. Zapraszamy do zabawy…
„PODAJĘ DO…, BO…”
Możemy wykorzystać tu jakieś pluszowe serduszko, lub wycięte z kartonu. Zabawa polega na tym, że dzieci podają sobie (nie po kolei w kole, tylko dowolnie) serduszko uzasadniając np. Podaję do Zuzi, bo lubię z nią rysować. Następnie Zuzia mówi np. Podaję do Oli, bo ostatnio byłam u niej w domu itp. (Żeby nie było pominiętych dzieci ja zawsze przyjmuję zasadę, że podajemy do tych, którzy jeszcze nie mieli serduszka).
***
I kolejna prosta, integracyjna zabawa z sercem w tle, a właściwie z sercem w roli głównej – dwuelementowe puzzle, czyli…
ZABAWA „WSPÓLNE SERCE”
Przygotujmy wycięte z papieru serca poprzecinane na pół w różny sposób – tak, żeby można było później dwie połówki do siebie dopasować. Dzieci losują połówki serc i muszą odnaleźć swoją parę (jeśli jest nieparzysta liczba dzieci, my też się bawimy😊). Następnie po dwie osoby ozdabiają wspólnie swoje serce (mogą je nakleić na kartkę lub od spodu podkleić taśmą klejącą). Pokolorowane serca wyeksponujmy w sali.
***
Na koniec podsumujmy wszystkie działania wyklaskiwanką w parach:
WALENTYNKOWA WYKLASKIWANKA
Raz i dwa, raz i dwa,
Każdy miłość w sercu ma,
Trzy i cztery, trzy i cztery,
Miłość daje uśmiech szczery,
Pięć i sześć, pięć i sześć,
Miłość wkoło trzeba nieść,
Siedem, osiem, siedem, osiem,
Mówmy „Kocham” jednym głosem!
Dziewięć, dziesięć, hej, hej, hej,
Miłość w sercu zawsze miej! (Sylwia Kustosz)
Rzecz jasna aktywności przedszkolnych związanych z tym uroczym świętem jest cała masa, jednak czasem z tej masy ciężko się na coś zdecydować. Mam nadzieję, że tych kilka propozycji ułatwi Wam zadanie i uprzyjemni walentynkowy czas!
Sylwia Kustosz
Zapoznaj się z naszą ofertą!
Wspólnie ustalimy optymalny plan działania, który pozwoli osiągnąć Twoje cele.