copy-writing

Blog

Gry z elementem rywalizacji w przedszkolu i szkole

Gry z elementem rywalizacji w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej – sposób na doskonalenie umiejętności rozwojowych dziecka.

Gry z elementem rywalizacji to świetna zabawa, ale również cenne narzędzie edukacyjne. Wspólna gra z rówieśnikami, rodziną może w znaczący sposób wspierać rozwój małego dziecka. 

Co dokładnie zyskują dzieci, spędzając czas przy planszy? I czy to rzeczywiście musi być tylko plansza?

⇒ Gry z elementem rywalizacji, gry planszowe w dużej mierze kształtują w małym człowieku umiejętności społeczne. Nauczenie dziecka zasady fair play – szacunku dla przeciwnika, radości z gry, a nie tylko z wygranej, to nie lada wyzwanie i bardzo duże osiągnięcie. 

⇒ Większość gier wymaga od dzieci logicznego myślenia, przewidywania ruchów przeciwnika, a także planowania swoich strategii. Dzięki takim zabawom, maluchy uczą się podejmować decyzje, analizować sytuację oraz przewidywać konsekwencje swoich działań.

⇒ W wielu propozycjach gier spotykamy się z elementami matematyki. Dziecko dobrze się bawiąc doskonali umiejętności z zakresu liczenia, rachowania, porównywania.

⇒ Wiele gier planszowych angażuje pamięć i wymaga skupienia uwagi przez dłuższy czas. Dzieci uczą się zapamiętywać zasady, ruchy innych graczy, a także elementy, które pojawiają się w trakcie rozgrywki. W ten sposób ćwiczą koncentrację i zdolność do długoterminowego zapamiętywania informacji.

Jak teraz te cenne wskazówki przenieść na realia sali przedszkolnej lub szkolnej? Oczywiście w swoich zasobach mamy wiele gotowych rozwiązań, które umilają dzieciom czas, ale chciałabym Was zainspirować do samodzielnych modyfikacji i poszukiwań nowych ciekawych rozwiązań.

Poniżej klika przykładów autorskich gier, które łączą w sobie zabawę i naukę.

Freblowskie patyczki

Czego potrzebujecie?

• Dar 7 – patyczki w dowolnej ilości

• Kostka matematyczna

Zagrajmy:

Dzieci łączą się w pary, trójki. Otrzymują pewną liczbę patyczków (np.20-30), kładą je w określonym przez siebie miejscu, tak, aby każdy gracz miał swobodny do nich dostęp.

Dzieci wrzucają na przemiennie kostką. Każdorazowo liczą wyrzucone na kostce oczka i zabierają ze stosu patyczków tyle elementów, ile oczek widniało na kostce. Gra toczy się, aż na środku nie zostanie, ani jeden patyczek.

Wygrywa ta z osób, która zgromadziła więcej bądź mniej patyczków. Zdecydujcie sami.

Pamiętajcie! Ważne jest, aby z dziećmi ustalić zasady gry. Kto pierwszy rozpoczyna rozgrywkę, co jeśli na środku zostały trzy patyczki, a dziecko rzucając kostką wyrzuciło pięć?

rywalizacja%20(1)


Wyścigi gąsienic

Czego potrzebujecie?

• Freblowskie dary lub elementy Małego Świata (makaron, kamienie, muszle, kasztany itp.)

• Kostka matematyczna

Zagrajmy:

Dzieci łączą się w pary, trójki. Każdy z nich musi stworzyć głowę gąsienicy. Do jej wykonania możemy użyć freblowskich darów albo materiałów plastycznych. Każda drużyna otrzymuje kostkę matematyczną i pudełko z elementami, które będzie wykorzystywać do budowy gąsienicy. Każda osoba rzuca kostką, liczy wylosowane oczka i pobiera z pudełka odpowiadającą liczbie oczek ilość elementów. Dokłada je do swojej gąsienicy. Wygrywa ta osoba, której po zakończeniu rozgrywki gąsienica będzie miała największą ilość elementów. 

Również w przypadku tej podpozycji ważne jest omówienie zasad: na jakich zasadach rozpocznie się gra, określenie ilości rzutów, które wykona każdy z graczy, bądź jak będzie wyglądał moment zakończenia gry.

rywalizacja%20(2)

Latawce wersja 1

Czego potrzebujecie?

• Freblowskie dary lub elementy Małego Świata (makaron, kamienie, muszle, kasztany itp.)

• Sznurki/wstążki

• Kostka matematyczna

Zagrajmy:

Dzieci łączą się w pary, trójki lub zespoły czteroosobowe. Każdy uczestnik otrzymuje cztery patyczki z Daru 8 i konstruuje przy ich użyciu latawiec. Dokłada również sznurek z Daru 1.1, bądź wstążkę. Każda grupa musi mieć w swoim zasięgu pudełko z darami lub innymi przedmiotami oraz kostkę matematyczną. Dzieci rzucają naprzemiennie kostką. Układają na „ogonku” swojego latawca tyle elementów, ile wskazują oczka wyrzucone przez nich na kostce. Wygrywa ta osoba, której latawiec ma więcej ozdób.

Pamiętajcie o konieczności wspólnego ustalenia zasad przed rozpoczęciem gry!

rywalizacja%20(3)

Latawce wersja 2

Czego potrzebujecie?

• Freblowskie dary lub elementy Małego Świata (makaron, kamienie, muszle, kasztany itp.)

• Woreczek nieprzezroczysty

• Figury liczbowe

• Sznurki/wstążki

Zagrajmy:

Dzieci łączą się w pary, trójki lub zespoły czteroosobowe. Każda para/grupa otrzymuje woreczek z figurami liczbowymi – kolor i liczba w ilości określonej na początku rozgrywki, np. gramy w parze – w woreczku znajduje się 6 plakietek. Uczestnicy losują plakietki naprzemiennie, aż woreczek zostanie pusty. Liczą kropki, zwracają uwagę na kolor elementów i układają w swoim latawcu odpowiednią ich ilość. Wygrywa ta osoba, na której latawcu znajduje się więcej elementów.

Może zaproponować dzieciom, aby po skończonej rozgrywce, z darów jakie mają spróbowały ułożyć ozdobę latawca.

rywalizacja%20(4)

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Wspólnie ustalimy optymalny plan działania, który pozwoli osiągnąć Twoje cele.