Blog

PEDAGOGIKA FREBLOWSKA W PRACY Z PRZEBODŹCOWANYMI DZIEĆMI
W ostatnim czasie często poruszanym tematem w placówkach przedszkolnych jest problem przebodźcowanych dzieci.
Czym w takim razie jest przebodźcowanie?
Przebodźcowanie to stan, w którym układ nerwowy dziecka jest przytłoczony nadmiarem bodźców- dźwięków, obrazów, informacji czy emocji. Może to prowadzić do zmęczenia, rozdrażnienia i problemów z koncentracją. W dzisiejszym świecie, pełnym ekranów, głośnych zabawek i napiętych harmonogramów, przebodźcowanie staje się coraz powszechniejszym problemem.
Jakie są przyczyny przebodźcowania u dzieci?
- Nadmiar ekranów – telewizory, smartfony, tablety i gry wideo dostarczają intensywnych bodźców wzrokowych, które mogą przeciążyć umysł.
- Przeładowany harmonogram – zbyt wiele zajęć dodatkowych, brak czasu na swobodną zabawę i odpoczynek powodują zmęczenie i stres.
- Głośne i migające zabawki – nowoczesne zabawki często są zaprojektowane tak, aby mocno stymulować zmysły, co może prowadzić do przebodźcowania.
- Hałaśliwe otoczenie – centra handlowe, zatłoczone place zabaw czy głośna muzyka w domu mogą przytłaczać dzieci.
- Nadmierna presja emocjonalna – oczekiwania rodziców, rywalizacja w szkole i brak przestrzeni na wyrażanie emocji to dodatkowe obciążenia.
Jakie są objawy przebodźcowania?
- Nadpobudliwość lub płaczliwość- dziecko staje się drażliwe, często reaguje gniewem lub frustracją.
- Problemy ze snem- przebodźcowane dzieci mogą mieć trudności z zasypianiem lub często się wybudzać.
- Trudności z koncentracją- mogą pojawiać się problemy z nauką lub skupieniem uwagi.
- Wycofanie społeczne- niektóre dzieci reagują na nadmiar bodźców zamknięciem się w sobie.
- Bóle głowy lub brzucha- przewlekły stres może objawiać się somatycznie.
Jakie są skutki przebodźcowania u dzieci?
- Problemy emocjonalne- lęki, stany depresyjne, nadmierna nerwowość
- Trudności w nauce- przewlekłe zmęczenie i brak koncentracji mogą obniżyć wyniki w szkole
- Zaburzenia relacji społecznych- problemy z nawiązywaniem przyjaźni lub pracą w grupie.

Co w takim razie, my nauczyciele wychowania przedszkolnego możemy zrobić aby pomóc naszym wychowankom?
Doskonałym rozwiązaniem jest wykorzystanie pedagogiki freblowskiej w codziennej pracy z dziećmi.
Pedagogika stworzona przez Friedricha Froebla, koncentruje się na wychowaniu poprzez zabawę, aktywność twórczą i bliski kontakt z naturą. Jej koncepcja opiera się na przekonaniu, że edukacja powinna być całościowa, integrując rozwój intelektualny, fizyczny i społeczny dziecka. Froebel podkreślał znaczenie samodzielnego działania i odkrywania świata przez dzieci, a rolą dorosłych jest tworzenie środowiska sprzyjającego ich naturalnej ciekawości i eksploracji.

Cechy pedagogiki freblowskiej wspierające dzieci przebodźcowane:
- Swobodna zabawa i ruch- Froebel uważał zabawę za kluczowy element rozwoju dziecka. Dzieci maja poprzez zabawę wyładować energię i rozwijać umiejętności społeczne.
- Kształtowanie samodyscypliny poprzez strukturę- mimo swobody, pedagogika ta oferuje dzieciom jasne ramy działania (np. gry dydaktyczne, praca z darami Froebla), co pomaga im w nauce koncentracji.
- Kontakt z naturą- przebywanie na świeżym powietrzu, praca w ogrodzie czy obserwacja przyrody mają działanie wyciszające i regulujące emocje u dzieci.
- Rozwój kreatywności- Froebel podkreślał znaczenie twórczego myślenia. Dzieci przebodźcowane często potrzebują aktywności, które pozwolą im wyrazić się np. poprzez sztukę czy konstrukcje.
- Indywidualizacja nauczania- każde dziecko rozwija się we własnym tempie, a pedagogika freblowska daje przestrzeń na dostosowanie metod do potrzeb konkretnego dziecka.
Poprzez wykorzystanie tzw „darów”- zestawów materiałów dydaktycznych, organizację zajęć w formie „porannych kół” oraz pracy w kącikach tematycznych jak:
- Kącik twórczy- gdzie dzieci rozwijają zdolności artystyczne i manualne
- Kącik badawczy- gdzie dzieci eksperymentują i odkrywają zjawiska przyrodnicze
- Kącik gospodarczy- gdzie dzieci uczą się praktycznych umiejętności życia codziennego
- Kącik darów- gdzie dzieci biorą udział w zabawach z wykorzystaniem materiałów dydaktycznych Froebla.
Przebodźcowane dzieci to poważne wyzwanie, ale świadome działania mogą pomóc je zminimalizować. Kluczowa jest równowaga miedzy stymulacją a odpoczynkiem oraz zrozumienie potrzeb dziecka. I tu bardzo dobrze sprawdza się praca w nurcie pedagogiki freblowskiej. Układ zajęć sprzyja rozwijaniu samodzielności, współpracy w grupie oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Ale co najważniejsze daje okazje do pracy w małych grupach, w ciszy i skupieniu. Z naturalnymi materiałami ograniczając tym samym dopływ niepotrzebnych bodźców. Takie podejście pomaga dzieciom regulować emocje, rozwijać koncentrację i lepiej funkcjonować w grupie.
Bibliografia
Materiały szkoleniowe I stopień „Neurobiologiczne Podstawy Integracji Sensorycznej” wyd. Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej -SI- Warszawa 2020
Barbara Bilewicz-Kuźnia „Dar Zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla” wyd. Froebel.pl Lublin 2020

Aneta Kurowska, Przedszkole nr 47 „Mali Artyści” w Warszawie
Zapoznaj się z naszą ofertą!
Wspólnie ustalimy optymalny plan działania, który pozwoli osiągnąć Twoje cele.