Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

copy-writing

Blog

PROGRAM DAR ZABAWY JAKO INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Program „Dar Zabawy” to innowacyjny program edukacyjny, który został stworzony z myślą o wszechstronnym rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Program ten bazuje na koncepcji Fryderyka Froebla, znanego niemieckiego pedagoga, który uważał, że zabawa jest najważniejszym elementem w procesie uczenia się i rozwoju dziecka. Zastosowanie pedagogiki Froebla stymuluje rozwój dziecka w różnych obszarach, takich jak motoryka, myślenie przestrzenne, kreatywność i umiejętności społeczne. Wprowadzenie programu w mojej placówce przedszkolnej przyczyniło się do zauważalnego wzrostu zaangażowania dzieci oraz ich samodzielności w odkrywaniu nowych umiejętności.

482884267 520948950664185 3144964005662439145 n 1


Warto zaznaczyć, że program „Dar zabawy” wspiera realizację kluczowych celów zawartych w podstawie programowej, takich jak:

 Rozwijanie kompetencji społecznych poprzez pracę w grupach.
 Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej.
 Kształtowanie postaw twórczych.


Głównymi założeniami programu „Dar Zabawy” jest zabawa jako podstawa rozwoju. Program „Dar zabawy” podkreśla, że zabawa jest naturalnym i spontanicznym sposobem, w jaki dzieci uczą się i odkrywają świat. Poprzez zabawę dzieci rozwijają swoją kreatywność, wyobraźnię, kontakty społeczne, emocjonalne i poznawcze. Dążenie do rozwijania dziecka w sposób holistyczny, uwzględniając wszystkie aspekty jego rozwoju (intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny). Indywidualne podejście szanujące indywidualność każdego dziecka poprzez dostosowanie metod i form pracy do jego potrzeb i możliwości. Stawia na aktywność dziecka, zachęcając je do samodzielnego odkrywania, eksperymentowania i tworzenia. Dzieci pracujące na co dzień programem „Dar Zabawy” szybciej rozwijają umiejętności językowe dzięki angażującym zabawom tematycznym, a także lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań wymagających kreatywnego myślenia. Dodatkowo promuje współpracę między dziećmi, nauczycielami i rodzicami, tworząc atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania. Zakłada również organizację warsztatów dla rodziców, podczas których mogą oni poznać metody pracy z Darami Froebla, co umożliwia kontynuowanie rozwoju dziecka także w domu.

image

„Jak powiedział sam Fryderyk Froebel: „Zabawa to najwyższa forma nauki”. Realizacja programu „Dar zabawy” potwierdza tę zasadę na co dzień w pracy nauczyciela. Metody pracy w programie „Dar Zabawy” możemy podzielić na cztery obszary: Pierwszy z nich to zabawy tematyczne, które pozwalają naśladować dzieciom różne sytuacje z życia codziennego i rozwijać swoją wyobraźnię. Jednym z przykładów jest zabawa z darami Froebla, podczas której dzieci uczą się konstruować różne budowle, rozwijając wyobraźnię przestrzenną oraz ucząc się podstawowych zasad fizyki. Drugi obszar skupia się na zabawach ruchowych które z kolei koncentrują się na rozwijaniu sprawności fizycznej, koordynacji i poczucia rytmu. Dzięki różnorodnym formom aktywności fizycznej dzieci uczą się współpracy w grupie, wytrwałości oraz zasad zdrowej rywalizacji, co sprzyja ich ogólnemu rozwojowi motorycznemu.” Trzeci obszar to zajęcia plastyczne i muzyczne. Udział w zajęciach rozwija dziecięcą kreatywność i wrażliwość estetyczną. Poprzez twórcze działania dzieci uczą się wyrażania emocji, rozwijają swoją wyobraźnię oraz odkrywają indywidualne talenty artystyczne. Ostatni obszar to praca w grupach. Poprzez pracę w małych grupach, dzieci ucząc się współpracy, komunikacji i rozwiązywania problemów w grupie. Wspólne działania uczą dzieci empatii, odpowiedzialności za powierzone zadania oraz budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami.”

Uważam, iż program „Dar Zabawy” ma wiele korzyści. Przede wszystkim stawia bardzo mocno na wszechstronny rozwój dziecka. Dziecko rozwija się w sposób harmonijny, zdobywając wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin. Pobudza kreatywność i wyobraźnię, dzieci ucząc się myśleć nieszablonowo i twórczo. Buduje poczucie własnej wartości i pewności siebie, poprzez odkrywanie swoich talentów. Dzieci uczą się poprzez zabawę, czerpiąc radość i satysfakcję z odkrywania otaczającego je świata. Program „Dar Zabawy” to doskonała propozycja nie tylko dla nauczycieli, terapeutów i specjalistów, ale również dla rodziców, którzy chcą zapewnić swoim dzieciom wszechstronny rozwój w atmosferze zabawy i radości. Wprowadzenie programu „Dary Froebla” jako innowacji pozwoli poznać nowe materiały, techniki i pomysły, które uczynią zabawę z Darami Froebla bardziej interesującą i angażującą dla dzieci. Dzieci chętniej będą eksperymentować i odkrywać, co przyczyni się do pogłębienia ich procesu uczenia się oraz zdobywania nowych doświadczeń. Innowacja programu „Dar Zabawy” pomoże dzieciom rozwijać kreatywność poprzez zachęcanie ich do myślenia poza schematami i wymyślania nowych sposobów wykorzystania Darów Froebla. Wspiera nauczycieli w efektywnym wykorzystaniu Darów Froebla, pomagając im skuteczniej osiągać cele edukacyjne.


Ważnym elementem innowacji jest także systematyczne monitorowanie postępów dzieci, poprzez uważne obserwacje ich zachowań podczas zabawy, gromadzenie prac plastycznych i projektów w formie „portfolio rozwoju dziecka” oraz regularne konsultacje z rodzicami, które pozwalają wspólnie śledzić rozwój umiejętności i odkrywać nowe talenty. Wprowadzenie innowacji w pracy z Darami Froebla znacząco wzbogaci ofertę edukacyjną przedszkola, czyniąc ją bardziej atrakcyjną zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Dzieci zyskują dostęp do różnorodnych, angażujących aktywności, które będą stymulować ich ciekawość, rozwijać zdolności twórcze oraz umiejętności społeczne. Rodzice natomiast będą mieli pewność, że ich dzieci uczestniczą w nowoczesnym procesie edukacyjnym, który uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka, a także wspiera je w odkrywaniu i rozwijaniu ukrytych talentów. Dzięki temu przedszkole stanie się miejscem kojarzonym nie tylko z opieką, ale przede wszystkim z wysokiej jakości nauką poprzez zabawę, co przełoży się na zadowolenie rodzin i ich większe zaangażowanie w życie placówki. Jako pedagog, nauczyciel i rodzic, z przekonaniem rekomenduję wdrożenie programu „Dary Froebla” w edukacji przedszkolnej.

Bibliografia

Barbara Bilewicz-Kuźnia „Dar Zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla” wyd. Froebel.pl Lublin 2020

image 1

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Wspólnie ustalimy optymalny plan działania, który pozwoli osiągnąć Twoje cele.