copy-writing

Blog

PROGRAM DAR ZABAWY JAKO INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Program „Dar Zabawy” to innowacyjny program edukacyjny, który został stworzony z myślą o wszechstronnym rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Program ten bazuje na koncepcji Fryderyka Froebla, znanego niemieckiego pedagoga, który uważał, że zabawa jest najważniejszym elementem w procesie uczenia się i rozwoju dziecka. Zastosowanie pedagogiki Froebla stymuluje rozwój dziecka w różnych obszarach, takich jak motoryka, myślenie przestrzenne, kreatywność i umiejętności społeczne. Wprowadzenie programu w mojej placówce przedszkolnej przyczyniło się do zauważalnego wzrostu zaangażowania dzieci oraz ich samodzielności w odkrywaniu nowych umiejętności.

482884267 520948950664185 3144964005662439145 n 1


Warto zaznaczyć, że program „Dar zabawy” wspiera realizację kluczowych celów zawartych w podstawie programowej, takich jak:

 Rozwijanie kompetencji społecznych poprzez pracę w grupach.
 Rozwijanie sprawności manualnej i motorycznej.
 Kształtowanie postaw twórczych.


Głównymi założeniami programu „Dar Zabawy” jest zabawa jako podstawa rozwoju. Program „Dar zabawy” podkreśla, że zabawa jest naturalnym i spontanicznym sposobem, w jaki dzieci uczą się i odkrywają świat. Poprzez zabawę dzieci rozwijają swoją kreatywność, wyobraźnię, kontakty społeczne, emocjonalne i poznawcze. Dążenie do rozwijania dziecka w sposób holistyczny, uwzględniając wszystkie aspekty jego rozwoju (intelektualny, emocjonalny, społeczny i fizyczny). Indywidualne podejście szanujące indywidualność każdego dziecka poprzez dostosowanie metod i form pracy do jego potrzeb i możliwości. Stawia na aktywność dziecka, zachęcając je do samodzielnego odkrywania, eksperymentowania i tworzenia. Dzieci pracujące na co dzień programem „Dar Zabawy” szybciej rozwijają umiejętności językowe dzięki angażującym zabawom tematycznym, a także lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem zadań wymagających kreatywnego myślenia. Dodatkowo promuje współpracę między dziećmi, nauczycielami i rodzicami, tworząc atmosferę wzajemnego szacunku i zaufania. Zakłada również organizację warsztatów dla rodziców, podczas których mogą oni poznać metody pracy z Darami Froebla, co umożliwia kontynuowanie rozwoju dziecka także w domu.

image

„Jak powiedział sam Fryderyk Froebel: „Zabawa to najwyższa forma nauki”. Realizacja programu „Dar zabawy” potwierdza tę zasadę na co dzień w pracy nauczyciela. Metody pracy w programie „Dar Zabawy” możemy podzielić na cztery obszary: Pierwszy z nich to zabawy tematyczne, które pozwalają naśladować dzieciom różne sytuacje z życia codziennego i rozwijać swoją wyobraźnię. Jednym z przykładów jest zabawa z darami Froebla, podczas której dzieci uczą się konstruować różne budowle, rozwijając wyobraźnię przestrzenną oraz ucząc się podstawowych zasad fizyki. Drugi obszar skupia się na zabawach ruchowych które z kolei koncentrują się na rozwijaniu sprawności fizycznej, koordynacji i poczucia rytmu. Dzięki różnorodnym formom aktywności fizycznej dzieci uczą się współpracy w grupie, wytrwałości oraz zasad zdrowej rywalizacji, co sprzyja ich ogólnemu rozwojowi motorycznemu.” Trzeci obszar to zajęcia plastyczne i muzyczne. Udział w zajęciach rozwija dziecięcą kreatywność i wrażliwość estetyczną. Poprzez twórcze działania dzieci uczą się wyrażania emocji, rozwijają swoją wyobraźnię oraz odkrywają indywidualne talenty artystyczne. Ostatni obszar to praca w grupach. Poprzez pracę w małych grupach, dzieci ucząc się współpracy, komunikacji i rozwiązywania problemów w grupie. Wspólne działania uczą dzieci empatii, odpowiedzialności za powierzone zadania oraz budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami.”

Uważam, iż program „Dar Zabawy” ma wiele korzyści. Przede wszystkim stawia bardzo mocno na wszechstronny rozwój dziecka. Dziecko rozwija się w sposób harmonijny, zdobywając wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin. Pobudza kreatywność i wyobraźnię, dzieci ucząc się myśleć nieszablonowo i twórczo. Buduje poczucie własnej wartości i pewności siebie, poprzez odkrywanie swoich talentów. Dzieci uczą się poprzez zabawę, czerpiąc radość i satysfakcję z odkrywania otaczającego je świata. Program „Dar Zabawy” to doskonała propozycja nie tylko dla nauczycieli, terapeutów i specjalistów, ale również dla rodziców, którzy chcą zapewnić swoim dzieciom wszechstronny rozwój w atmosferze zabawy i radości. Wprowadzenie programu „Dary Froebla” jako innowacji pozwoli poznać nowe materiały, techniki i pomysły, które uczynią zabawę z Darami Froebla bardziej interesującą i angażującą dla dzieci. Dzieci chętniej będą eksperymentować i odkrywać, co przyczyni się do pogłębienia ich procesu uczenia się oraz zdobywania nowych doświadczeń. Innowacja programu „Dar Zabawy” pomoże dzieciom rozwijać kreatywność poprzez zachęcanie ich do myślenia poza schematami i wymyślania nowych sposobów wykorzystania Darów Froebla. Wspiera nauczycieli w efektywnym wykorzystaniu Darów Froebla, pomagając im skuteczniej osiągać cele edukacyjne.


Ważnym elementem innowacji jest także systematyczne monitorowanie postępów dzieci, poprzez uważne obserwacje ich zachowań podczas zabawy, gromadzenie prac plastycznych i projektów w formie „portfolio rozwoju dziecka” oraz regularne konsultacje z rodzicami, które pozwalają wspólnie śledzić rozwój umiejętności i odkrywać nowe talenty. Wprowadzenie innowacji w pracy z Darami Froebla znacząco wzbogaci ofertę edukacyjną przedszkola, czyniąc ją bardziej atrakcyjną zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Dzieci zyskują dostęp do różnorodnych, angażujących aktywności, które będą stymulować ich ciekawość, rozwijać zdolności twórcze oraz umiejętności społeczne. Rodzice natomiast będą mieli pewność, że ich dzieci uczestniczą w nowoczesnym procesie edukacyjnym, który uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka, a także wspiera je w odkrywaniu i rozwijaniu ukrytych talentów. Dzięki temu przedszkole stanie się miejscem kojarzonym nie tylko z opieką, ale przede wszystkim z wysokiej jakości nauką poprzez zabawę, co przełoży się na zadowolenie rodzin i ich większe zaangażowanie w życie placówki. Jako pedagog, nauczyciel i rodzic, z przekonaniem rekomenduję wdrożenie programu „Dary Froebla” w edukacji przedszkolnej.

Bibliografia

Barbara Bilewicz-Kuźnia „Dar Zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla” wyd. Froebel.pl Lublin 2020

image 1

Zapoznaj się z naszą ofertą!

Wspólnie ustalimy optymalny plan działania, który pozwoli osiągnąć Twoje cele.